Technológie pri učení: Skvelý pomocník, ale aj rušivý faktor

13. augusta 2025 Mato

Digitálne technológie sa v posledných rokoch stali neoddeliteľnou súčasťou vzdelávania. Od online výučby, e-learning kurzov, cez interaktívne vyučovanie až po aplikácie na učenie cudzích jazykov. Umožnili nám učiť sa kedykoľvek, kdekoľvek a tempom, ktoré nám vyhovuje. Zároveň sa však stali aj majstrami v kradnutí našej pozornosti. Tak ako môžu byť technológie pri učení  skvelým pomocníkom, môžu sa stať aj veľkým rozptýlením či prekážkou v procese učenia, pokiaľ sa s nimi nepracuje rozumne.

 

Pomocník v učení

Technológie pri učení môžu byť skvelým pomocníkom, ak sa používajú cielene a s mierou. Tu sú hlavné spôsoby, ako dokážu podporiť učenie:

 

  • Dostupnosť a rýchlosť informácií

Technológie nám otvorili dvere k takpovediac neobmedzeným zdrojom poznania. Vďaka internetu máme prístup k obrovskému množstvu informácií. Články, videá, e-knihy, online encyklopédie – všetko je na dosah pár kliknutí. Internet a vzdelávacie aplikácie ako Duolingo, Khan Academy, Coursera či Wikipedia umožňujú prístup k vedomostiam, ktoré boli kedysi dostupné len v knižniciach alebo učebniach.

 

  • Multimediálne formy učenia, interaktivita a motivácia

Videá, podcasty, či interaktívne animácie umožňujú pochopiť zložité témy vizuálne a prakticky. Mnohé aplikácie využívajú princíp gamifikácie (úrovne, body, odmeny, odznaky), ktorý zvyšuje motiváciu učiť sa. Vďaka technológiám pri učení sa tak štúdium môže zmeniť na hru.

 

  • Organizácia a plánovanie

Kým v minulosti bol problém dostať sa k informáciám, v dnešnej dobe je informácií pretlak a je čoraz ťažšie sa v záplave informácií zorientovať a vybrať tie správne. Tu vedia opäť pomôcť technológie vo forme nástrojov na poznámky (Google Keep, Evernote, Microsoft OneNote) či platformy na organizáciu projektov a úloh ako Trello, ClickUp alebo Todoist.

 

  • Podpora spolupráce a zdieľania

Ak na úlohe, či projekte pracuje viac študentov, technológie pri učení umožňujú spoluprácu na didaľku cez platformy ako Google Docs, Microsoft Teams či OnlyOffice. Možnosť okamžitej spätnej väzby od spolužiakov alebo učiteľov urýchľuje učenie.

 

  • Personalizované učenie

Aplikácie dnes už dokážu prispôsobiť obsah úrovni študenta. Algoritmy sledujú pokrok a ponúkajú úlohy presne na mieru.

 

 

Kedy technológie pri učení škodia?

 

Aj keď majú veľký potenciál, technológie pri učení môžu spôsobiť aj problémy:

  • Rozptýlenie – neustále notifikácie, pípanie a upozornenia prerušujú sústredenie.

  • Závislosť na obrazovke – nadmerné používanie ovplyvňuje psychické zdravie a spánok.

  • Rozbitá pozornosť – podľa výskumov trvá až 23 minút, kým sa po vyrušení vrátime k pôvodnej úlohe.

  • Digitálna prokrastinácia – krátke „odskočenia“ na sociálne siete sa menia na hodiny strateného času.

  • Preťaženie informáciami – priveľa zdrojov vedie k stresu a ťažkostiam s rozhodovaním.

  • Nižšia kvalita spánku – nadmerné používanie obrazoviek narúša spánok a znižuje schopnosť sústrediť sa a zapamätať si nové veci. Modré svetlo pred spaním potláča tvorbu “spánkového hormónu” melatonínu = horšie študijné výsledky.

 

Ako si nastaviť digitálne prostredie, aby technológie pri učení pracovali pre vás

 

Ako teda digitálne technológie využiť tak, aby nám pomáhali v učení, a zároveň nestiahli do špirály neustáleho rozptyľovania? Odpoveď sa skrýva v dvoch slovách – digitálna rovnováha. Ide o vedomé nastavenie prostredia, ktoré podporuje vaše ciele a minimalizuje zbytočné podnety. Ak si osvojíte princíp „technológie ako nástroj, nie pán“, budú vašim pomocníkom pri učení.

 

  • Vypnite zbytočné notifikácie

Prejdite si nastavenia mobilu, tabletu a notebooku a vypnite všetky upozornenia aplikácií, ktoré nesúvisia s učením. Nechajte si iba tie, ktoré sú dôležité pre štúdium. mienky na termíny alebo upozornenia z učebných aplikácií).

 

  • Nastavte si časové limity

Hoci prestávky pri učení by ste nemali premrhať pred obrazovkou, keď už predsa siahnete po mobile, tablete alebo notebooku, tak využite technológie vo svoj prospech a nastavte si časové limity pre aplikácie, sociálne médiá alebo hry. Smartfóny ponúkajú zabudované funkcie, ktoré vám pomôžu sledovať ich používanie. Prípadne si prečítajte článok Najlepšie aplikácie na meranie času na mobile.

 

  • Pravidlo jednej úlohy

Pri učení majte otvorené len to, čo k úlohe potrebujete. Pri vyhľadávaní informácií v prehliadači sa snažte minimalizovať počet otvorených záložiek. Zavrite preto všetky nepotrebné karty/záložky v prehliadači. Aj keď si hovoríte „veď sa k tomu vrátim“, väčšinou sa nevrátite. Na odloženie článku na neskôr sú vhodné tzv. read-it-later aplikácie.

 

  • Režim sústredenia

Na mobile si počas učenia zapnite Nerušiť/Focus Mode (Android) alebo Do Not Disturb (iOS) alebo využívajte nástroje, ktoré blokujú rušivé weby a aplikácie. (ak neviete ktoré, tu nájdete o nich článok)

 

  • Kombinujte online a offline učenie (Poznámky na papieri = lepšie zapamätanie informácií)

Nie všetko sa musí robiť online. Pokiaľ nerobíte na prezentácii, projekte alebo seminárnej práci, učenie formou písania si poznámok na papier môže byť efektívnejšie. Keď píšete rukou, zapájate motorickú pamäť a mozog informáciu spracuje efektívnejšie. Výskumy ukazujú, že študenti, ktorí si poznámky píšu rukou, si zapamätajú viac kľúčových pojmov než tí, ktorí si ich zapisujú na počítači. Keďže papier neponúka žiadne notifikácie, odkazy, reklamy ani sociálne siete, pri písaní sa sústredíte len na obsah bez toho, aby vás niečo vyrušovalo.

 

  • Pomalšie tempo = hlbšie spracovanie

Písanie rukou je väčšinou pomalšie než písanie či kopírovanie textu na počítači. To núti selektovať najdôležitejšie informácie a formulovať ich vlastnými slovami. Vedie to k lepšiemu porozumeniu a nie len mechanickému prepísaniu alebo kopírovaniu textu.

 

  • Kreatívna a vizuálna sloboda

Na papieri si môžete kresliť schémy, myšlienkové mapy, farebne zvýrazňovať s fixkami alebo používať symboly podľa vlastného štýlu. Takéto vizuálne značky pomáhajú pri vybavovaní informácií z pamäte.

 

  • Príprava „ťaháku“ ako forma učenia

Hoci tzv. ťaháky na skúškach a písomkách nie sú povolené, už aj ich príprava bez rreálneho použitia v škole má svoj význam. Pri tvorbe ťaháku musíte vybrať to najpodstatnejšie a informácie skrátiť – tento proces je veľmi podobný aktívnemu učeniu. Často sa stáva, že po dôkladnej príprave ťaháku ho už na písomke ani nepotrebujete, pretože ste si učivo zapamätali počas prípravy.

 

  • Poriadok na „digitálnom“ stole

Pracovnú plochu si nastavte minimalisticky, t.j.vyberte si jednoduché pozadie a vyčistite plochu od zbytočných aplikácií. Udržujte poriadok aj v priečinkoch – súbory zo školy by mali byť na jednom mieste. Poriadok je dobré pravidelne robiť aj v emailoch. Odhláste sa z odberu newslettrov, ktoré už nechcete dostávať. Je to efektívnejšie ako mazať každý jeden e-mail.

 

  • Objavte pomodoro, učte sa v blokoch

Učiť sa v kuse, čiže nonstop sa neodporúča, bez ohľadu na to, či sa učíte z učebníc, poznámok alebo z počítača. Učenie je dobré rozdeliť si na bloky a robiť si prestávky. Užitočná je technika Pomodoro (tu je aplikácia). Je to metóda, ktorá vám pomôže sústrediť sa a zároveň sa nepreťažiť. Funguje na princípe krátkych, intenzívnych úsekov, medzi ktorými sú prestávky. Počas jedného časového úseku (1 pomodoro) sa sústreďte len na jednu úlohu (učenie), to znamená žiadny mobil, whatsapp ani Youtube. Ignorujte všetky rušivé podnety. Ak vám niečo napadne, zapíšte si to na papier a riešte neskôr.

Potom nasleduje 5-minútová prestávka, počas je dobré vstať, prejsť sa, ponaťahovať, napiť sa. Pozor, v žiadnom prípade neotvárať sociálne siete ani iné nástrahy, odtiaľ by ste sa už nevrátili. Po 4 „pomodorách“ (cca 2 hodiny učenia) si dajte dlhšiu pauzu 15 – 30 minút.

Prečo to funguje?

  • Mozog sa lepšie sústredí na krátke úseky než na maratónske učenie.
  • Pauzy pomáhajú regenerovať pozornosť a predchádzajú vyhoreniu.
  • Časový limit vytvára mierny tlak, takže sa učíte rýchlejšie a efektívnejšie.

 

  • Digitálna večierka

Dajte si tzv. digitálnu večierku. Stanovte si večernú hodinu, po ktorej už nepozrete na žiadnu obrazovku. Spravidla by to malo byť 1 – 2 hodiny pred spánkom. Modré svetlo z digitálnych obrazoviek totiž rozhádže spánok, čo pocíte na druhý deň. Keď už musíte používať počítač aj večer, zapnite si tzv. nočný režim. Túto funkciu už podporujú všetky moderné smartfóny, tablety aj počítače. 

 

Záver

Digitálnych rozptýlení neustále pribúda. Na začiatku bol ich hlavným zdrojom smartfón, potom pribudli tablety, smart hodinky, krokomery a ďalšia „chytrá“ elektronika. Napriek rastúcim formám rozptýlenia však asi málokto vie, že viac ako polovica rušivých vplyvov neprichádza zvonku, ale zvnútra. Môžeme si za ne sami a to častým kontrolovaním mobilu, e-mailov, sociálnych sietí aj bez toho, aby prišiel akýkoľvek podnet.

Výsledkom je, že nevydržíme udržať pozornosť na jednu činnosť, dočítať článok do konca, pri učení sa nevieme sústrediť. No kým vonkajšie „rozptyľovače“ na mobiloch vieme vypnúť, na potlačenie tých vnútorných je potrebné dlhodobo pracovať. Ak sa naučíte ovládať svoje zariadenia, dokážete sa učiť rýchlejšie, efektívnejšie a s menším stresom. Technológie pri učení tak budú vašim pomocníkom a nie rušivým faktorom.