fbpx

Ako sa chrániť pred modrým svetlom

23. marca 2021 admin

Na jar by sme prirodzene mali stále viac času tráviť vonku. Je to už viac ako rok čo to také samozrejmé nie je. Lockdowny a obmedzenia súvisiace s vírusom Covid-19 spôsobili, že ľudia trávia vonku čoraz menej času. Každopádne, už aj pred príchodom pandémie niektoré odhady hovorili, že človek strávi až 90 percent času vo vnútri. Po roku 2020 to číslo určite stúplo ešte vyššie.

Deficit času stráveného vonku spôsobuje nedostatok prísunu denného svetla. Ak sa človek dostane na priame denné svetlo, jeho oči dostávajú veľmi intenzívny stimul. Ich bunky produkujú motivujúcu látku dopamín, ktorá ovplyvňuje vývoj oka. V mozgu sa podieľa na riadení bdelosti a zameriava pozornosť. Zvyšuje zvedavosť, schopnosť učenia, fantáziu a kreativitu. Uvádza do chodu aj systémy nutné na dosiahnutie cieľov. Vďaka dopamínu sa človek cíti motivovaný, optimistický a plný sebadôvery.

 

Nie je svetlo ako svetlo

Náš zrak potrebuje denné svetlo, ktoré žiadne umelé osvetlenie nenahradí. Pri pobyte na dennom svetle sme vystavení intenzite svetla v hodnote približne 10 000 luxov (lux – jednotka osvetlenia), zatiaľ čo umelé osvetlenie v miestnosti vygeneruje zhruba 500 luxov. To je obrovský rozdiel, ktorý zraku chýba.

Zatiaľ čo denného slnečného svetla máme čoraz menej, na nedostatok umelého svetla z obrazoviek sa sťažovať nemôžeme. Ide o jednu z viditeľných zložiek svetla, takzvané modrofialové svetlo s vlnovou dĺžkou 415 – 455 nanometrov. V miestnostiach sú oči vystavené jeho nadmernému žiareniu z väčšiny moderných osvetľovacích a zobrazovacích systémov, najmä počítačov, tabletov a telefónov. Modrofialové svetlo nám preniká hlboko do očí aj z kompaktných fluorescenčných žiaroviek. Jeho škodlivé účinky sú pre bunky sietnice fatálne, bez možnosti vrátenia ich funkcií pomocou operácie.

 

Nekazte si spánok

Až 95 % ľudí používa elektroniku menej ako hodinu pred tým, než idú spať. Pritom dve hodiny strávené pred modrým svetlom z mobilov, tabletov a počítačov potlačujú hormón melatonín až o 22 percent, čo negatívne ovplyvňuje spánok, výkon a náladu. Udržiava to totiž človeka dlhšie bdelým. Modré svetlo unavuje oči a môže spôsobiť problémy so zaspávaním. Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí zaspávajú pri čítaní správ na mobile alebo notebooku, nie sú ráno dostatočne oddýchnutí. V rámci prieskumov štvrtina ľudí potvrdila, že trpí nedostatkom spánku kvôli nadmernému času strávenému na internete.

 

Deti a obrazovky

Trend deficitu pobytu vonku je možné už roky vidieť u detí. S príchodom nového milénia sa výrazne zmenil spôsob, ako využívajú voľný čas. Bez ohľadu na ročné obdobie alebo obmedzenia, trávia viac času pred televíznou obrazovkou, hraním hier na počítači, tablete alebo mobile ako fyzickými aktivitami v prírode. K tomu pribudlo dištančné štúdium elektronickou formou, čo čas pred obrazovkami ešte viac zvýšilo.  

 

Ako mať modré svetlo pod kontrolou?

  1. Minimálne hodinu pred spánkom by ste už nemali používať žiadne digitálne technológie. Urobte si pomyselnú hrubú čiaru v podobe hodiny, po ktorej dáte pokoj akejkoľvek digitálnej technike. Aj keď po sledovaní obrazovky tesne pred spaním vám nemusí spôsobovať problémy rýchlo zaspať, kvalita spánku bude nižšia a v noci si menej oddýchnete.

  2. Spočítajte si tiež dĺžku vášho e-dňa. To znamená sumár času, kedy začínate a kedy končíte s digitálnymi technológiami. Ten by nemal byť rovnako dlhý ako klasický deň. Dĺžka elektronického dňa mimo pracovných povinností by nemala presiahnuť 90 minút.

  3. Ak vám to okolnosti dovolia, snažte sa ísť von. Za každého počasia.

  4. Keď už pozeráte dlhší čas do obrazoviek, osvojte si pravidlo 20-20-20. Každých 20 minút sa zadívajte aspoň na 20 sekúnd na niečo vzdialené aspoň 20 stôp (6 metrov).

  5. Pri sledovaní mobilu alebo tabletu vo večerných hodinách používajte filter modrého svetla, ktorý je v smartfónoch už štandardom. Upraví farby obrazovky tak, že eliminuje modré svetlo. Obrazovku nestmavuje, len upravuje farebnosť  tak, aby redukovala modré svetlo. Dopraje tak úľavu očiam a pomôže pri problémoch so zaspávaním.

  6. Pri práci na počítači, sledovaní televízie alebo pri dlhšom sledovaní tabletu či smartfónu používajte okuliare blokujúce modré svetlo. Blokujú zdraviu škodlivé modré svetlo z obrazoviek, ktoré namáha oči, zhoršuje kvalitu spánku a biorytmus. Pomáhajú predchádzať bolestiam hlavy, rozmazanému videniu a ďalším príznakom namáhania očí sledovaním obrazoviek. Okuliare blokujúce modré svetlo nájdete aj v našom e-shope.