10 tipov ako deťom limitovať čas pred obrazovkou

25. februára 2024 admin

Je viac než pravdepodobné, že bez zásahu rodičov by väčšina detí a najmä tínedžerov prevažnú časť svojich dní strávila pri obrazovkách. Zrejme poznáte ten pohľad, dieťa s mobilom v ruke alebo pri počítači. Pri argumente “robí to každý” zrejme majú pravdu, no aj tak to nič nemení na tom, aký vplyv na zdravie môže mať priveľa času pred obrazovkami.

Čoraz viac rodičov si tento negatívny trend uvedomuje a niektorí sa s tým aj snažia niečo robiť. Čo pomáha? Pozrime sa na stratégie, ktoré rodičom môžu pomôcť zredukovať tzv. “screen time” a dostať ho pod kontrolu.

 

1. Začnite od seba a sledujte vlastné návyky

Hoci sa vám môže zdať, že vaše dospievajúce dieťa vás nepočúva a nedbá na nič, čo robíte alebo mu hovoríte, stále ste jeho najdôležitejším vzorom. Nemôžete preto tlačiť na to, aby tínedžer obmedzil čas na mobile alebo na počítači, ak vy sami trávite hodiny pred televíznou obrazovkou a mobil nespúšťate z ruky ani pri jedle alebo v aute. Začnite preto od seba a skúste znížiť najskôr svoj čas pred obrazovkami.

 

2. Stanovte v rodine jasné pravidlá

Pravdepodobnosť, že vaše dieťa bude súhlasiť s pravidlami bude väčšia, ak si pravidlá pre čas strávený pri obrazovke vymyslíte pre celú rodinu. To znamená, že budú platiť aj pre rodičov. Spoločná dohoda by mala obsahovať jasné pravidlá pre všetkých vrátane odmien a trestov.

Tu je niekoľko návrhov pravidiel, ktoré môžete v rodine zaviesť:

  • Žiadny mobil ani televízia počas jedla, či už doma alebo v reštaurácii
  • Žiadna televízia, mobil ani počítač, kým nie sú hotové domáce úlohy a domáce práce
  • Žiadne obrazovky v spálni ani v detskej izbe
  • Presná večerná hodina, po ktorej sa musia všetky obrazovky vypnúť

Je dokázané, že dve hodiny strávené pred modrým svetlom z mobilov, tabletov a počítačov potláčajú hormón melatonín až o 22 percent, čo negatívne ovplyvňuje spánok, výkon a náladu. Udržiava to totiž človeka dlhšie bdelým. Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí zaspávajú pri čítaní správ na mobile alebo notebooku, nie sú ráno dostatočne oddýchnutí.

 

3. Urobte z času stráveného pri obrazovke privilégium

Je fakt, že pre viacerých rodičov je situácia, do ktorej sa dostali ich deti takpovediac cudzia. Nemôžu sa totiž oprieť o skúsenosti z vlastného detstva, keďže sami vyrastali v úplne odlišnej dobe. Keď máte k dispozícii len zopár televíznych kanálov, mobily, ani tablety nepoznáte a počet počítačov v domácnosti ani zďaleka nedosahuje počet členov rodiny, prepadnúť závislosti na obrazovkách je výrazne ťažšie ako v dnešnej digitálnej dobe. Kombinácia toho, že na obrazovke je všetko k dispozícii 24 hodín denne vytvára väčší tlak na rodičov, aby určili, kedy dieťa môže a kedy nemôže svoj čas stráviť pri obrazovke.

Dajte im jasne najavo, že čas strávený pred obrazovkami je privilégium a nie samozrejmosť. Naučte ich, aby si najprv urobili domáce úlohy do školy a iné povinnosti a až potom si môžu vziať mobil alebo sa hrať na počítači. Spočiatku to môže byť ťažké, ale pozitívne návyky, vďaka ktorým sa v budúcnosti dokážu vyhnúť prokrastinácii, im ostanú nadlho.

 

4. Objavte aplikácie typu parental control

Ani mnohí dospelí nemajú presnú predstavu o tom, koľko času strávia pred obrazovkami. Hoci rodičia môžu mať dojem, že svoje deti vidia nepretržite s mobilom v ruke, je dobré mať tento čas zmeraný presne. Na to slúžia aplikácie, ktoré merajú čas strávený na mobile alebo na počítači. Bližšie sme ich rozoberali v článku Najlepšie aplikácie na meranie času na mobile

Mať prehľad o tom, koľko času deti strávia v digitálnom svete je jedna vec, druhou je vedieť, čo na obrayovkách robia, aké stránky navštevujú, aké aplikácie používajú a aké hry hrajú. Na to sú určené aplikácie typu parental control, ktoré dohliadajú na deti aj keď nie sú s rodičmi. Hoci ponúkajú aj možnosť zistiť aktuálnu polohu dieťaťa s mobilom, ich hlavným cieľom nie je špehovať. Okrem merania času majú predovšetkým limitovať čas stanovený rodičmi, zabrániť používaniu nevhodných aplikácií vzhľadom na vek  používateľa alebo nepustiť dieťa na stránky s nebezpečným obsahom. Pozrite sa na niektoré z nich: 

 

5. Obmedzovanie obrazoviek treba pripomínať

Úplný zákaz elektroniky je v dnešnej dobe asi ťažko predstaviteľný, ale je dôležité dať deťom  najavo, že venujete pozornosť tomu, koľko času trávia pri obrazovkách. Táto generácia detí sa narodila v dobe digitálnej, takže je na nás, aby sme im pripomenuli, že existuje aj svet bez pripojenia.

 

6. Aj čas na mobile a počítači môže byť užitočný

Keď už sa mobily stali bežnou súčasťou života detí, tínedžerov aj dospelých, rodičia by deti mali inšpirovať ako digitálny čas využiť zmysluplne. Jednoducho povedané, keď už je dieťa s mobilom, nech z toho aj niečo má. Nie je totiž jedno, či si na mobile pozerám zábavné videá so zvieratkami alebo sa učím cudzí jazyk, základy programovania alebo grafického dizajnu. Internet je plný užitočných kurzov, návodov a vzdelávacích programov, ktoré ponúkajú aj prestížne svetové školy. Netreba nikam cestovať a veľakrát ani nič platiť.

 

7. Motivujte k cvičeniu

Niektorí rodičia to riešia direktívnym spôsobom a prihlásia dieťa na šport, hudobný nástroj alebo nejaký iný krúžok podľa vlastnej predstavy bez ohľadu na to, či sa mu to páči alebo nie. Tínedžer bude viac motivovaný k pohybu, ak mu umožníte vybrať si typ aktivít, na ktoré bude chodiť rád. Tiež ho podporíte tým, že mu zabezpečíte dopravu, prípadne pri niektorých aktivitách ako je beh, či posilňovňa môžete dokonca začať cvičiť spolu. Ak už dieťa trávi čas pri obrazovke, inšpirujte ho napríklad sledovaním videí s cvičením.

 

8. Podporujte aktivity, ktoré ich dostanú do spoločnosti

Deti ani tínedžeri by nemali byť izolované od spoločnosti. Podporte ich, aby čo najviac času trávili vonku ale najmä v spoločnosti iných ľudí. Vďaka väčšej anonymite na sociálnych sieťach sa ľudia často správajú diametrálne odlišne ako v reálnom živote. Najmä mladá generácia, ktorá vyrastala s počítačmi a so sociálnymi sieťami, stráca možnosť získať návyky konverzácie z očí do očí. V skutočnom živote sú potom plachí, nevedia sa vyjadrovať, zaznamenávajú zhoršenie sociálneho cítenia.

 

9. Jeden deň v týždni bez obrazovky

Tak ako pre telo je dobré jeden deň venovať pôstu, to isté platí aj pre zmysly, ktoré neustálym kontaktom s obrazovkami trpia. Keďže počas pracovného týždňa je náročné vyhnúť sa digitálnym zariadeniam, vhodným obdobím na tzv. offline deň je víkend. Zvoľte si sobotu alebo nedeľu s cieľom ani raz nevziať do ruky nič, čo obsahuje obrazovku. Prípadne telefón využívajte výhradne na telefonovanie a prijímanie správ. Internet, e-maily, hry a aplikácie v ten deň vypnite alebo ignorujte. Ušetrený čas využite na relax, čítanie kníh, šport, pobyt v prírode, stretnutie s ľuďmi. Dbajte na to, aby si tento návyk osvojili aj deti a ostatní členovia rodiny.

 

10. Diskutujte

Pre starších tínedžerov striktné stanovenie hraníc nepomôže, potrebujú pravidlá, ktoré im dávajú zmysel. Preto im musíte veľa vysvetovať a rozprávať sa o tom, prečo trváte na dodržiavaní pravidiel. Ukážte im články alebo knihy o vplyve nadmerného používania obrazoviek médií. Lepšie tak pochopia, že vaše pravidlá nie sú neopodstatnené.